Connector কী?
Connector হলো এমন শব্দ বা শব্দগুচ্ছ যা বাক্য বা বাক্যাংশগুলোকে একসঙ্গে যুক্ত করে অর্থের সম্পর্ক তৈরি করে। Connector সঠিকভাবে ব্যবহার করলে বাক্য গঠন সহজ হয় এবং লেখার মান উন্নত হয়।
Connector
ব্যবহার করার কিছু নিয়ম:
1. Connector ব্যবহার করার সময় বাক্যের অর্থ যেন স্পষ্ট হয়, তা নিশ্চিত করতে হবে।
2. বাক্যের অর্থ অনুযায়ী সঠিক Connector
নির্বাচন করতে হবে।
3. Connector-এর পরে সঠিক গঠন অনুসরণ করতে হবে।
Sentence Connector এবং Linker
কি একই জিনিস?
▪ একটা উদাহরণ এর মাধ্যমে ব্যাপারটা Clear
করা যাক :
▫ He is educated but
Impolite.
▫ He is educated. But he
is Impolite.
অর্থাৎ,
* বাক্যের মাঝে/ভেতরে বসে সংযোগ স্থাপন করলে সেটা Linker.
* বাক্যের শুরুতে বসে সংযোগ স্থাপন করলে সেটা Connector.
N.B: কিন্তু,
মনে রাখতে হবে,
এমন অনেক Linker
আছে যা Connector
হিসাবেও ব্যবহৃত হয়।
যেমন : উপরের উদাহরণ এর but.
1.
Cause and Effect (কারণ ও ফলাফল বোঝাতে)
Because (কারণ):
উদাহরণ: He
failed because he didn’t study.
সে ফেল করেছে কারণ সে পড়াশোনা করেনি।
Therefore (তাই):
উদাহরণ: It
was raining; therefore, we stayed at home.
বৃষ্টি হচ্ছিল;
তাই আমরা বাড়িতে ছিলাম।
As (যেহেতু):
উদাহরণ: As
it was late, he left early.
যেহেতু দেরি হচ্ছিল,
সে আগেই চলে গেল।
☼ Jumbling Rules:
Here are 10 examples
using the connectors "Because (কারণ),"
"Therefore (তাই)," and "As (যেহেতু)"
1.
I didn’t go to the party ------- I was feeling sick.
কারণ আমি অসুস্থ ছিলাম, তাই আমি পার্টিতে যাইনি।
2.The roads were blocked by snow. ------, the
meeting was postponed.
সড়কগুলি তুষারে আবৃত ছিল। তাই, সভাটি স্থগিত করা হয়েছিল।
3.----
it was raining heavily, the game was canceled.
যেহেতু প্রচুর বৃষ্টি হচ্ছিল, খেলা বাতিল করা হয়েছিল।
4.
She studied hard ---- she wanted to pass the exam.
সে কঠোর পরিশ্রম করেছে কারণ সে পরীক্ষা পাশ করতে চেয়েছিল।
5.
He forgot to bring his homework.-----, he was punished.
সে তার হোমওয়ার্ক আনতে ভুলে গিয়েছিল। তাই, তাকে শাস্তি দেওয়া হয়েছিল।
6.---
the sun was setting, we decided to go home.
যেহেতু সূর্যাস্ত হচ্ছিল, আমরা বাড়ি যাওয়ার সিদ্ধান্ত নিয়েছিলাম।
7.
She was late ----- her alarm didn’t go off.
সে দেরি করেছে কারণ তার এলার্ম বেজেনি।
8.
He was caught cheating in the exam. ------, he failed the course.
সে পরীক্ষায় নকল করতে ধরা পড়েছিল। তাই, সে কোর্সটি ফেল করেছে।
10.
------they were all tired, they went to bed early.
যেহেতু তারা সবাই ক্লান্ত ছিল, তারা তাড়াতাড়ি ঘুমাতে চলে গিয়েছিল।
2.
Contrast (বিরোধ বা বিপরীত বোঝাতে)
But (কিন্তু):
উদাহরণ: He is rich but unhappy.
সে ধনী, কিন্তু অসুখী
However
(তবে):
উদাহরণ: The exam was tough; however, I
passed.
পরীক্ষা কঠিন ছিল; তবে আমি পাস করেছি।
Although/Though (যদিও):
উদাহরণ: Although it was raining, he went
outside.
যদিও বৃষ্টি হচ্ছিল, সে বাইরে গিয়েছিল।
☼ Jumbling Rules:
Here are 10 examples using the
connectors "But (কিন্তু)," "However (তবে)," and "Although/Though
(যদিও)"
1.
She studied hard, ---- she didn’t pass the exam.
সে কঠোর পরিশ্রম করেছে,
---------- সে পরীক্ষা পাস করেনি।
2.
The weather was bad. -----, the match was not canceled.
আবহাওয়া খারাপ ছিল। ----------------, খেলা বাতিল হয়নি।
3.-----
he was tired, he continued working.
----------- সে ক্লান্ত ছিল, সে কাজ চালিয়ে গেছে।
4.
I wanted to go to the party, ---- I was feeling sick.
আমি পার্টিতে যেতে চেয়েছিলাম, ------------ আমি অসুস্থ ছিলাম।
5.
The teacher was strict. -----, the students liked him.
শিক্ষক কঠোর ছিলেন। ---------, ছাত্ররা তাকে পছন্দ করত।
6.------
it was raining, they went to the market.
---------- বৃষ্টি হচ্ছিল, তারা বাজারে গিয়েছিল।
7.
She is very smart,---- she lacks confidence.
সে খুব স্মার্ট, -------- তার আত্মবিশ্বাসের অভাব।
8.
He failed the test. ------, he learned from his mistakes.
সে পরীক্ষা ফেল করেছে। -----------, সে তার ভুল থেকে শিখেছে।
9.
----- they were poor, they were happy.
---------- তারা দরিদ্র ছিল,
তারা সুখী ছিল।
10.
He is a good student, --- he needs to improve his time management.
সে একটি ভালো ছাত্র,
----------- তাকে তার সময় ব্যবস্থাপনা উন্নত করতে হবে।
3.
Addition (সংযোজন বোঝাতে)
And (এবং):
উদাহরণ: He likes tea and coffee.
সে চা এবং কফি পছন্দ করে।
Moreover (তদ্ব্যতীত):
উদাহরণ: He is kind; moreover, he is
honest.
সে দয়ালু; তদ্ব্যতীত, সে সৎ।
In addition (অতিরিক্তভাবে):
উদাহরণ: She is intelligent. In addition,
she is hardworking.
সে মেধাবী। অতিরিক্তভাবে, সে পরিশ্রমী।
☼ Jumbling Rules:
Here
are 10 examples using the connectors "And (এবং)," "Moreover (তদ্ব্যতীত)," and "In addition (অতিরিক্তভাবে)"
1.
He studied for the exam ------- completed his homework.
সে পরীক্ষা জন্য পড়াশোনা করেছে ------ তার হোমওয়ার্ক সম্পন্ন করেছে।
2.
She is a talented singer. ------------, she is also a skilled dancer.
সে একটি প্রতিভাবান গায়িকা। --------------, সে একটি দক্ষ নৃত্যশিল্পীও।
3.
The library has many books. ---------, it provides online resources.
লাইব্রেরিতে অনেক বই রয়েছে। -----------, এটি অনলাইন রিসোর্সও প্রদান করে।
4.
I enjoy reading books ------- watching movies.
আমি বই পড়তে ------------- সিনেমা দেখতে উপভোগ করি।
5.
The project was completed on time. ----------r, it was of high quality.
প্রকল্পটি সময়মতো শেষ হয়েছে। --------------, এটি খুব উচ্চমানের ছিল।
6.
The teacher explained the topic clearly. ----------, she gave us extra notes.
শিক্ষক বিষয়টি স্পষ্টভাবে ব্যাখ্যা করেছেন। ----------------, তিনি আমাদের অতিরিক্ত নোট দিয়েছেন।
7.
He is both intelligent -------- hardworking.
সে বুদ্ধিমান ----------- পরিশ্রমী।
8.
The book is informative. ------------, it is also very engaging.
বইটি তথ্যবহুল। --------------, এটি খুব আকর্ষণীয়ও।
9.
She completed the assignment on time. --------------, she helped her
classmates.
সে সময়মতো অ্যাসাইনমেন্টটি সম্পন্ন করেছে। ----------------, সে তার সহপাঠীদের সাহায্য করেছে।
10.
The movie was exciting ------------ full of action.
সিনেমাটি উত্তেজনাপূর্ণ ------------ অ্যাকশন দ্বারা পূর্ণ ছিল।
4.
Condition (শর্ত বোঝাতে)
If (যদি):
উদাহরণ: If you study hard, you will
succeed.
যদি তুমি মন দিয়ে পড়, তুমি সফল হবে।
Unless (যদি না):
উদাহরণ: You will fail unless you study.
তুমি ফেল করবে যদি না তুমি পড়।
Provided that (শর্তে যে):
উদাহরণ: You can go out provided that you
finish your homework.
তুমি বাইরে যেতে পার শর্তে যে তুমি তোমার কাজ শেষ করো।
☼ Jumbling Rules:
Here
are 8 examples using the connectors "If (যদি)," "Unless (যদি না)," and "Provided that (শর্তে যে)"
:
1.
--------- you study hard, you will pass the exam.
---------
তুমি কঠোর পরিশ্রম করো,
তাহলে তুমি পরীক্ষা পাস করবে।
2.
You will fail the exam ---------- you study regularly.
তুমি পরীক্ষা ফেল করবে--------------তুমি নিয়মিত পড়াশোনা করো।
3.
You can attend the party ------------- you finish your homework.
তুমি পার্টিতে যোগ দিতে পারবে-----------
তুমি তোমার হোমওয়ার্ক সম্পন্ন করবে।
4.-------------it
rains tomorrow, the match will be postponed.
-------------
কাল বৃষ্টি হয়,
তবে খেলা স্থগিত করা হবে।
5.
I will go to the picnic ------------- I have a lot of work.
আমি পিকনিকে যাব
------------ আমার অনেক কাজ থাকে।
6.
You will get the prize, ------------- you submit your project on time.
তুমি পুরস্কার পাবে,------------------ তুমি তোমার প্রকল্প সময়মতো জমা দেবে।
7.---------------you
don’t hurry, you will miss the bus.
----------------------তুমি তাড়াতাড়ি না হও, তাহলে তুমি বাস মিস করবে।
8.
You can’t enter the room --------------- you have permission.
তুমি রুমে প্রবেশ করতে পারবে
---------------- তোমার অনুমতি থাকে।
1.
Complete the passage using suitable connectors. [Cumilla Board-2015]
Once
upon a time, there lived a fox (a) ---was very clever. He lived in a jungle in
a very hot country (b) ---Bangladesh. One day, (c) ---Mr Fox was walking
through the jungle, he fell into a trap. After trying very hard he could get
out of the trap (d) ---lost his tail. Without his tail, Mr Fox looked very
strange (e) ---he felt very sad and ashamed.
Answer:
(a) which/that; (b) like; (c) while; (d) but; (e) as well as/and/and so/for
which
2. Complete the passage using suitable
connectors:
Arun
is a hardworking student who is always eager to learn. He studies for hours
every day, ______ (1) he believes in the importance of education. ______ (2) he
spends so much time studying, he still finds time to engage in extracurricular
activities. He enjoys playing football, ______ (3) he also loves reading books.
His teachers appreciate his dedication, ______ (4) they always encourage him to
continue his hard work. ______ (5) Arun stays focused, he knows that he must
balance his studies with leisure activities to stay healthy.
Answer:
1.Because 2.Therefore 3.And 4.However 5.Provided that
3. Complete the passage using suitable
connectors:
Sima is
a dedicated student who always strives to do well in her studies. She spends
hours every day studying (1)---- she wants to perform excellently in her exams.
(2)------, she often faces difficulties in understanding some difficult topics,
she never gives up. (3)-------- she faces challenges, she seeks help from her
teachers and classmates. (4)---------, Sima participates in various
extracurricular activities to maintain a balanced lifestyle. (5)--------- she
stays focused on her studies, she knows the importance of balancing both
academics and personal development.
Answer:
1.Because 2.Although 3.Whenever 4.Moreover 5.Provided
5.
Time (সময় বোঝাতে)
When (যখন):
উদাহরণ: I
was sleeping when he came.
আমি ঘুমাচ্ছিলাম যখন সে এসেছিল।
While (যখন)
উদাহরণ: While I was studying, he was
playing.
আমি পড়াশোনা করছিলাম যখন সে খেলছিল।
Before (পূর্বে):
উদাহরণ: Finish your task before you go
out.
তুমি বাইরে যাওয়ার আগে তোমার কাজ শেষ করো।
☼ Jumbling Rules:
Here are 7 examples
using the connectors of When (যখন): While (যখন) :Before (পূর্বে) :
1. I last visited
my school ...... we had our annual event last year.
আমি শেষবার আমার স্কুলে গিয়েছিলাম.......
গত বছর আমাদের বার্ষিক অনুষ্ঠান ছিল।
2. I usually wake
up ...... my alarm rings at 6:00 AM.
আমি সাধারণত
......আমার অ্যালার্ম সকাল ৬টায় বেজে ওঠে,
তখন উঠি।
3. ...... my
friend was studying, I was revising my notes for the upcoming test.
.............. আমার বন্ধু পড়াশোনা করছিল, আমি আসন্ন পরীক্ষার জন্য আমার নোটগুলো পুনরাবৃত্তি করছিলাম।
4. ...... I was
watching TV, the power went out, and I had to use candles.
......আমি টিভি দেখছিলাম, বিদ্যুৎ চলে যায় এবং আমাকে মোমবাতি ব্যবহার করতে হয়েছিল।
5...... starting
my homework, I had a quick snack to refresh myself.
....... আমার হোমওয়ার্ক শুরু করার আগে, আমি দ্রুত কিছু খাবার খেয়ে নিজেকে সতেজ করেছিলাম।
6...... attending
a job interview, you should dress formally and prepare answers for common
interview questions.
.......একটি চাকরি সাক্ষাৎকারে যোগ দেওয়ার আগে, আপনাকে ফরমাল পোশাক পরতে হবে এবং সাধারণ সাক্ষাৎকার প্রশ্নের উত্তর প্রস্তুত করতে হবে।
7. I last spoke to
my teacher ...... I needed clarification on a difficult topic last week.
আমি শেষবার আমার শিক্ষককে
.........আমি গত সপ্তাহে একটি কঠিন বিষয়ের ব্যাখ্যা চেয়েছিলাম,
তখন কথা বলেছিলাম।
6.
Purpose (উদ্দেশ্য বোঝাতে)
To (যাতে):
উদাহরণ: He studies to pass the exam.
সে পড়াশোনা করে যাতে পরীক্ষা পাস করতে পারে।
So that (যাতে):
উদাহরণ: Speak
loudly so that everyone can hear you.
জোরে কথা বল যাতে সবাই তোমাকে শুনতে পারে।
For the purpose of (উদ্দেশ্যে):
উদাহরণ: He joined the course for the
purpose of learning English.
সে ইংরেজি শেখার উদ্দেশ্যে কোর্সে ভর্তি হয়েছে।
☼ Jumbling Rules:
Here are 8
examples using the connectors "To," "So that," and
"For the purpose of" :
1.She worked hard …….
pass the exam.
সে পরীক্ষায় পাশ করার …….কঠোর পরিশ্রম করেছিল।
2.He studied all
night ………… he could finish his homework.
সে রাতভর পড়াশোনা করেছিল………….. সে তার হোমওয়ার্ক শেষ করতে পারে।
3.They built a
bridge ……………… improving transportation.
তারা পরিবহন উন্নত করার …………………….একটি সেতু তৈরি করেছিল।
4.She saved money ………………buy
a new phone.
সে একটি নতুন ফোন কেনার………………টাকা সঞ্চয় করেছিল।
5. The teacher
spoke slowly ………… everyone could understand.
শিক্ষক ধীরে ধীরে কথা বলেছিলেন ……………. সবাই বুঝতে পারে।
6.The company
organized a seminar ………….. training employees.
কোম্পানিটি কর্মচারীদের প্রশিক্ষণের ………………… একটি সেমিনার আয়োজন করেছিল।
7.I went to the
store ……………..buy some groceries.
আমি কিছু মুদি মালামাল………….. কিনতে দোকানে গিয়েছিলাম।
8.He wore a coat ………………
he wouldn't catch a cold.
সে ঠাণ্ডা না ধরার ……………………. একটি কোট পরেছিল।
7. So (তাই): ফলাফল নির্দেশ করতে।
উদাহরণ: He was tired, so he went to bed.
সে ক্লান্ত ছিল, তাই সে শুয়ে
পড়ল।
8.
In Fact (আসলে): কোনো বিষয়ের সঠিক তথ্য বা গুরুত্ব বোঝাতে।
উদাহরণ: He
is, in fact, a great leader.
সে আসলে একজন মহান নেতা।
9.
Otherwise (নয়তো): সতর্কতা বা শর্ত নির্দেশ করতে।
উদাহরণ: Hurry up; otherwise, you
will miss the train.
তাড়াতাড়ি করো; নয়তো তুমি ট্রেন মিস করবে।
10. Not Only…..But
Also (শুধু নয়...বরং): একাধিক গুরুত্বপূর্ণ বিষয় বোঝাতে।
উদাহরণ: He is not only intelligent but also
hardworking.
সে শুধু মেধাবী নয়, বরং
পরিশ্রমীও।
11. As (যেহেতু): কারণ নির্দেশ করতে।
উদাহরণ: As it was late, he left early.
যেহেতু দেরি হচ্ছিল, সে আগেই চলে গেল।
☼ Jumbling Rules:
Here are 5 examples using the connectors
for SSC and HSC:
1.He studied very
hard, ........... he passed the exam with flying colors.
সে খুব কঠোর পরিশ্রম করেছে, ........ সে পরীক্ষায় উজ্জ্বল ফলাফল অর্জন করেছে।
2..........., he
is the best student in our class.
........., সে আমাদের ক্লাসের সেরা ছাত্র।
3.Hurry up,
............ you will miss the train.
তাড়াতাড়ি চলো, .......... তুমি ট্রেন মিস করবে।
4...........is he
intelligent,........ he is very hardworking.
সে .........নয় বুদ্ধিমান,..........
সে খুব পরিশ্রমী।
5......... it was
his birthday, we threw a party for him.
..................এটা তার জন্মদিন ছিল, আমরা তার জন্য একটি পার্টি দিয়েছিলাম।
12. Who (যে/যিনি): ব্যক্তি বা বিষয়ের পরিচয়
দিতে।
উদাহরণ: He is the man ……….. helped me.
তিনি সেই ব্যক্তি ………….. আমাকে সাহায্য করেছিলেন।
13. On the Other Hand (অন্যদিকে): তুলনামূলক
ভিন্ন দৃষ্টিকোণ বোঝাতে।
উদাহরণ: He is rich. ……………….., he is not happy.
সে ধনী। ………………………, সে সুখী নয়।
14. As Well As (তাছাড়াও): একাধিক বিষয়
উল্লেখ করতে।
উদাহরণ: He likes singing ……………………. dancing.
সে গান পছন্দ করে ……………….. নাচও।
15. Mainly (মূলত): প্রধান বিষয় বোঝাতে।
উদাহরণ: This book is ……………….. for students.
এই বই …………………. শিক্ষার্থীদের জন্য।
16. Than (তুলনায়): তুলনা করতে।
উদাহরণ: She is taller ……………….. her brother.
সে তার ভাইয়ের …………………. লম্বা।
17. Then (তারপর): ধারাবাহিক ঘটনা বোঝাতে।
উদাহরণ: He finished his work; ……………. he went home.
সে তার কাজ শেষ করল; ……………….. সে বাড়ি গেল।
18. Finally (অবশেষে): একটি ঘটনার সমাপ্তি
বোঝাতে।
উদাহরণ: ……………., we reached our destination.
…………………., আমরা আমাদের গন্তব্যে পৌঁছালাম।
☼ Jumbling Rules:
Here are 15 examples of sentences using the specified
connectors:
1.She is the teacher ...... helps us with our homework.
তিনি সেই শিক্ষক ..........
আমাদের বাড়ির কাজ করতে সাহায্য করেন।
2.He is the author............ wrote that famous novel.
তিনি সেই লেখক ..... সেই বিখ্যাত
উপন্যাসটি লিখেছেন।
3.The first option is very cheap; ............., it might
not be very reliable.
প্রথমটি খুব সস্তা;
.................., এটি খুব নির্ভরযোগ্য নাও হতে পারে।
4.She loves to travel. On the other hand, she hates
flying.
তিনি ভ্রমণ করতে ভালোবাসেন।
অন্যদিকে, তিনি উড়তে ঘেন্না করেন।
5.He is smart .............. diligent in his studies.
তিনি তাঁর পড়াশোনায়
স্মার্ট.............পরিশ্রমী।
6.The movie was entertaining ....... educational.
সিনেমাটি বিনোদনমূলক ..........
শিক্ষামূলক ছিল।
7.This restaurant serves Italian food ................
এই রেস্টুরেন্টে .....ইতালীয়
খাবার পরিবেশন করা হয়।
8.The project is focused ............on environmental
issues.
প্রকল্পটি.............পরিবেশগত
সমস্যাগুলোর ওপর কেন্দ্রিত।
9.This book is more interesting .............. the
previous one.
এই বইটি পূর্ববর্তীটির তুলনায়
...........আকর্ষণীয়।
10.She runs faster ........... any other athlete on the
team.
তিনি দলের অন্য কোনো
অ্যাথলেটের................দ্রুত দৌড়ান।
11.We finished our lunch, ............ went for a walk.
আমরা আমাদের দুপরের খাবার শেষ
করলাম,..............হাঁটার জন্য গেলাম।
12.He studied hard for the exam; ............ he felt
confident.
তিনি পরীক্ষার জন্য কঠোরভাবে
পড়াশোনা করলেন;............... তিনি আত্মবিশ্বাসী বোধ
করলেন।
13.After a long discussion, we .......... reached a
consensus.
দীর্ঘ আলোচনার পর, আমরা ..............একটি সমঝোতায় পৌঁছালাম।
14.She worked on the project for months, and ............
presented it at the conference.
তিনি মাসের পর মাস প্রকল্পটির
ওপর কাজ করেছেন, এবং............ এটি সম্মেলনে উপস্থাপন
করেছেন।
15. Combined Examples
He is the student …….. participated in the
competition; ……………, his friend chose to stay back. He is good ………….. talented,
and the prize was awarded to him ……. for his dedication. He was more excited
than any other participant, and he celebrated with his family after the event …….
ended.
তিনি সেই ছাত্র যে
প্রতিযোগিতায় অংশ নিয়েছিলেন; অন্যদিকে, তার
বন্ধু ফির সম্পন্ন নির্বাচনে রয়ে গিয়েছিল। তিনি ভালো তাছাড়াও প্রতিভাবান,
এবং পুরস্কারটি মূলত তার নিবেদনের জন্য তাকে দেওয়া হয়েছিল।
তিনি অন্য কোনো প্রতিযোগীর তুলনায় বেশি উচ্ছ্বসিত ছিলেন, এবং
কর্মসূচির পরবর্তী পর তার পরিবারের সাথে উদযাপন করেছিলেন অবশেষে শেষ হওয়ার
পর।
এখন,
আমরা জানবো - Connector গুলোর সমার্থক Connector
কি কি এবং Sentence এ তাদের অর্থ কি?
❇ Firstly / At First / First of
all -
ব্যবহার : কোন কিছুর প্রকার বর্ননায় ব্যবহৃত হয়।
যেমন : There
are many symptoms of Corona virus. Firstly, neck pain with high fever.
❇ Besides / Apart from this / Not
only that -
ব্যবহার : অতিরিক্ত গুরুত্বপূর্ণ তথ্য দেওয়ার ক্ষেত্রে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : He
lost his Wallet in the Trade Fair. Besides, he lost his Smartphone too.
❇ Moreover / However -
ব্যবহার : অতিরিক্ত তথ্য যা না হলেও চলতো বুঝাতে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : We
are fond of Pizza. However, we're satisfied of having Burger.
❇ On the other hand / On the
Contrary -
ব্যবহার : বিপরীত পক্ষে বা বিপরীত দিকে বুঝাতে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : Messi
scored 3 goals. On the other hand, D' Maria Scored 2 goals.
❇ At the same time / At that time
-
ব্যবহার : একই সময়ে অথবা সেই সময়ে বুঝাতে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : I
was cleaning my room. At the same time, my younger sister wanted to enter into
my room.
❇ In order to -
ব্যবহার : কারণ প্রকাশে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : In
order to get a good job, you have to study more.
❇ But / Surprisingly -
ব্যবহার : সম্পূর্ণ বিপরীত ধারণা প্রকাশ করতে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : I
was waiting for a taxi. Surprisingly, i met her again.
❇ Actually / In fact / Indeed /
After all / Naturally -
ব্যবহার : এই সবগুলোর অর্থই হচ্ছে - প্রকৃতপক্ষে। প্রকৃত কারণ উৎঘাটনে এগুলো ব্যবহৃত হয়।
যেমন : I
thought he is a good man. Actually, he is a liar.
❇ Sometimes / Usually -
ব্যবহার : মাঝে মাঝে হয় এমন ঘটনা বুঝাতে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : Sometimes,
i wish to watch a horror movie.
❇ Undoubtedly / No doubt -
ব্যবহার : নিশ্চিত করে বলা যায় এমন অর্থ বুঝাতে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : His
past and present record is obvious. Undoubtedly, he will become a doctor in
future.
❇ Then / After that / Al last /
After a while -
ব্যবহার : তারপর কি হয়েছিল এমন কিছুর বর্ননা করতে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : At
first I took a Coffee. After that, i bought an ice-cream.
❇ That is why / For this / For
this reason -
ব্যবহার : পূর্বের ঘটনার সাথে পরের ঘটনার সামঞ্জস্য বুঝাতে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : The
place was very noisy. That's why, i left the place.
❇ As / Since -
ব্যবহার : কারণ বর্ননার ক্ষেত্রে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : As
you are capable, you can do this.
❇ Nowadays / Now / At Present -
ব্যবহার : বর্তমান পরিস্থিতি বর্ননায় ব্যবহৃত হয়।
যেমন : Nowadays,
Corona Virus has become a buzzword.
❇ For Example / For instance /
Such as -
ব্যবহার : উদাহরণ বা উপমা দেওয়ার ক্ষেত্রে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : There
are many beautiful places in Bangladesh. For example, Coxes Bazar, Kuakata,
Sundarban, Jaflong and more.
❇ If / Unless -
ব্যবহার : শর্ত প্রকাশের ক্ষেত্রে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : If
you workout more, you will become a better gymnast.
❇ Except -
ব্যবহার : ছাড়া বা ব্যতিত অর্থ প্রকাশে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : Except
you, all are going better in my life.
❇ Though / Although -
ব্যবহার : যদিও বা তবুও এমন ঘটনা বর্ণনার ক্ষেত্রে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : Though
he is poor, he is honest.
❇ Accordingly / According to -
ব্যবহার : অনুসারে। কোনো মত অথবা ঘটনার অনুসারে বর্ননা করতে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : According
to the statistics, Messi is the best footballer in the world.
❇ As a result / So / Finally /
Therefore / Consequently -
ব্যবহার : পরিশেষে বা ঘটনার পরিসমাপ্তি বোঝাতে ব্যবহৃত হয়।
যেমন : Finally,
we won the lottery.
☼ Jumbling Rules:
1. He
didn’t go to the party ______ he was feeling sick.
2. She
didn't study for the test, ______ she failed it.
3. ______
it was very hot outside, they decided to go for a swim.
4. I
wanted to go hiking, ______ it started raining.
5. ______
he was very tired, he kept working late into the night.
6. We
bought some snacks, ______ we were going to watch a movie.
7. ______
you eat too much sugar, you might feel sick later.
8. I’ll
call you ______ I arrive at the station.
9. He
finished the project early ______ he could have more free time.
10.
She was late to the meeting ______ she
missed the important discussion.
11.
It was getting dark, ______ we decided
to head home.
12.
______ it was her birthday, she didn’t
feel like celebrating.
13.
The teacher gave us a break ______ we
could rest for a while.
14.
I don’t like watching horror movies,
______ my friends love them.
15.
We were excited for the trip, ______ we
packed our bags the night before.
16.
______ you study regularly, you’ll
perform well on your exams.
17.
She smiled ______ she saw her best
friend after a long time.
18.
We didn’t go outside ______ it was too
hot.
19.
I had a lot of work to do, ______ I
stayed in the office late.
20.
______ he didn’t have much experience, he
did a great job.
21.
He couldn’t attend the event ______ he
had to work.
22.
We walked to the park, ______ it was
just a few minutes away from our house.
23.
I wanted to go shopping, ______ I didn’t
have enough money.
24.The kids were excited, ______ they
couldn’t wait to go to the amusement park.
25. She finished the puzzle quickly, ______
she had already done it before.
Answer:
1.because 2.therefore 3.As 4.but 5.Although 6.and
7.If 8.when 9.so that 10.because 11.therefore 12.Although 13.so that 14.but
15.and 16.If 17.when 18.because 19.so 20.Although 21.because 22.as 23.but
24.and 25.because
Connector
board question exercise for SSC
1.
Complete the passage using suitable connectors. [Cumilla Board-2015]
Once
upon a time, there lived a fox (a) ---was very clever. He lived in a jungle in
a very hot country (b) ---Bangladesh. One day, (c) ---Mr Fox was walking
through the jungle, he fell into a trap. After trying very hard he could get
out of the trap (d) ---lost his tail. Without his tail, Mr Fox looked very
strange (e) ---he felt very sad and ashamed.
2. Complete the passage using suitable
connectors. [Dhaka Board-2016]
Gold
is a bright precious metal. There are many metals cheaper (a) ---gold but look
like it. They glitter well (b) ---fade in course of time. Actually there are
many people in our society (c) ---are outwardly gentle and nice. But (d) ---a
period of time, their real identity is revealed. (e) ---, all that glitters is
not gold.
3. Complete the passage
using suitable connectors. [Jashore Board- 2016]
(a)
---Population problem is one of the greatest problems in our country. (b)
Bangladesh is a small country, it has a huge population. The government finds
it difficult to provide basic necessities. (c) ---it has become a great concern
to all. (d) ---solving this problem some necessary steps should be taken. In
this regard, general people should help the government. (e) ---the population
growth is controlled, people will lead a happy life.
Connector
board question exercise for HSC
4. [Mymensingh
Board-2024]
Honesty
is a noble virtue. The man (a) --- possesses this uncommon quality is the
happiest man in the world. Truly speaking a man should have trustworthiness
(b)---- nobody believes a liar. A liar may prosper for the time being, (c) ---
ultimately he goes to the dogs. (d)------ we should be honest in our life. It
is believed that honesty is the best policy. (e) --- dishonesty is the sign of
down fall. God helps those who are honest. (f) --- dishonest people are cursed.
Childhood is the best time (g)----- children should be taught honesty. It is
seen that children follow their parents. (h) ---, parents should be honest (i)
--- they should be allowed to mix with those friends who are really honest. (j)
--- parents should tell stories of honest people to children. (k) ---, they can
tell the story of honest people from history. (l) --- parents should teach
children how to distinguish between the right and the wrong. (m) ---children
build up their character. (n)---- parents can show the path of honesty to
children.
5. [Dhaka Board -2024]
Teaching
is a noble profession. (a) --- to be a teacher, one must possess some noble
qualities too. (b) --- he should be a student. (c) --- teaching is related to
knowledge, he can't acquire knowledge (d) ----he is a student. (e) --- a
teacher thinks (f) --- he knows everything, he can't be a good teacher. (g) ---
a thirst for knowledge is the second best quality of a teacher. (h) --- a
teacher should be a psychologist. Different students have different ways of
learning. (i)---- the teacher needs to teach his students by studying their
psychology. Fourthly a teacher should have good delivery power. (j)----- his
voice should be clear (k) --- artistic. (1) --- a teacher should be an actor
(m) --- he needs to behave according to the classroom situation. And (n)----- a
teacher must be a good human being. HSC online classes Online learning
resources
1.
Answer: (a) which/that; (b) like; (c) while; (d) but; (e) as well as/and/and
so/for which.
2.
Answer: (a) than: (b) but; (c) who; (d) after: (e) So/Actually/In
fact/Therefore.
3.
Answer: (a) Truly/At present/ Undoubtedly/ Nowadays; (b) Though/Although; (c)
So;
(d)
With a view to/For; (e) If.
4.Answer:
(a) who; (b) because/since/as; (c) but; (d) That's why/So; (e) On the other
hand (f) But/However, (g) when; (h) For this reason/That's why; (i) and; (1)
Besides /Additionally; (k) For example/For instance/To illustrate; (1) Also;
(m) Accordingly; (n) Thus.
5.Answer:
(a) In order: (b) Firstly; (c) Since; (d) unless; (e) If; (f) that; (g)
Secondly; (h) Thirdly; (i) Therefore; (j) Furthermore; (k) and; (1) Moreover;
(m) because; (n) finally.
0 Comments